Het lijkt nogal iets van de jaren zeventig en het is nogal een grote stap om ergens aan de kant te gaan staan met je duim omhoog en een bordje. De OV kaart voor studenten heeft het liften drastisch beperkt, maar ook tegenwoordig zijn er duizenden mensen die gratis op reis gaan – of zelfs naar hun werk. In Nederland dus iets minder, maar Nederland is een klein landje, en je bent dus zo in Frankrijk als je het goed aanpakt. Ten eerste moet je jezelf goed voorbereiden. Het belangrijkste: een landkaart, liefst met informatie over tankstations op de snelweg. Verder is het ook handig om een stift en lege blaadjes mee te nemen (of een ouderwets stuk karton). En misschien een woordenboekje als je Frans een beetje weggeroest is – erg handig voor de communicatie.
Liften naar Parijs: Waar beginnen?
Je kunt natuurlijk niet op de Dam gaan staan met een bordje Parijs. Het beste is het om op een plek te beginnen waar je verkeer vindt richting zuiden. Even bij Google Maps checken wat de beste route is van jouw locatie naar Parijs, met de auto en daarna ergens op die route een plekje vinden. Opritten naar de snelweg kunnen goed zijn, soms ook niet. Als je in een stad bent moet je even kijken op de lift website bij uitstek, Hitchwiki, je vindt er ook goede tips over liften in Frankrijk – zoals dat je meer aandacht moet geven als je ziet dat de kans groot is dat een auto naar jouw bestemming gaat. Frankrijk is onderverdeeld in arrondissementen, die allemaal genummerd zijn, Parijs heeft nummer 75, de omliggende arrondissementen 92, 93, 94 en 95. Dus als je een auto ziet met een van deze getalletjes op het nummerbord is het handig als je even extra aandacht voor jouw bordje “Parijs” vraagt.
Lifttechnieken
Elke lifter is anders en iedereen heeft zijn eigen techniek. Om van Nederland naar Parijs te liften is het belangrijk om op de snelweg te raken, in de juiste richting – op de tankstations. Je wilt niet op de snelweg zelf gaan liften. Bij tankstations kun je een rustig plekje vinden waar iedereen makkelijk kan stoppen. Veel mensen die lange afstanden rijden stoppen regelmatig – niet alleen om te tanken, maar ook om even iets te eten of om een kopje koffie te halen. Het is dan belangrijk dat men duidelijk ziet dat je aan het liften bent, zonder dat je jezelf opdringt aan mensen. Je kunt eventueel direct vragen, maar doe dat nooit als mensen naast hun auto staan (tenzij je van een afstand glimlacht en je bordje laat bewegen). Zolang je nog in Nederland bent is een “dubbel” bordje erg handig, bijv. “Utrecht | Antwerpen” zo kun je zowel korte als langere lifts krijgen. (Tip: vermijdt Shell stations, Shell heeft blijkbaar een dwaze policy die managers aanmoedigt lifters weg te sturen – maar dan kun je altijd nog op het terrein van Rijkswaterstaat gaan staan.)
Als je onverhoopt ergens op een oprit in de middle of nowhere terecht komt is het misschien beter om je bordje “Parijs” te laten voor wat het is om weer op de juiste route te komen (ah ja, je had natuurlijk wel een goede landkaart, he?). Het is altijd handig om een backup plan te hebben, als je niet helemaal no budget gaat kun je het geld dat je spaart aan de Thalys natuurlijk uitgeven aan een leuk hotelletje (een last-minute enkeltje naar Parijs met de Thalys is al gauw 90 euro per persoon). Maar in principe moet je als je ‘s ochtends vroeg in Nederland vertrekt makkelijk in Parijs aan kunnen komen.
Liften naar Parijs? Werkt dat? Ja, liften werkt! En als je eenmaal de smaak te pakken hebt van gratis reizen ligt de wereld voor je open…
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.